1. Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą – jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).
2. Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.
3. Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki:
- serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowy.
- piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie – czerwone linie traktowane są jako aut!)
- piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika
4. Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.
5. Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek – musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.
6. Punkt można stracić jeżeli:
- piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona
- piłka przekroczy dowolną linię autowa
- poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej)
Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis.
Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. „best of five”). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi.
Przeszkadzanie na korcie
Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LET`a (i tylko LET`a). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa „LET please”.
Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LET`a (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LET`a i wstrzymaj uderzenie. Bezpieczeństwo
na korcie jest najważniejsze!
Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. „STROKE”. Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu.
Jak zwykle w interpretacji LET`ów i STROK`ów jest wiele obszarów spornych – kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.
Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji:
1) Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:
- mógł do niej dojść? –> LET
- nie mógł –> NO LET
2) Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:
- mógł ją uderzyć –> STROKE
- nie mógł –> LET
I to by było na tyle. Pamiętajcie na samym początku zasady LET`ów i STROK`ów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat – nigdy ;).
Z tego wszystkiego najważniejsza jest następująca zasada – nie zagrywaj piłki jeżeli możesz zrobić krzywdę drugiej osobie!